Pages

22 Jan 2012

Rige Mænds Jakkesæt

Sorry, but this post will only be in Danish..



'Yes! 1-2 Danni Toma..'


Der er ingen tvivl – Aalborgs upcoming MC #1 er tilbage. Sidst vi hørte fra den dansk-palæstinensiske rapper var på ’Januar’, der lå til gratis download kort efter udgivelsen af EP’en ’Søndage og andet poetisk bullshit’, der var en form for tilbagelænet hyldest til søndage og den kreative magi, lige præcis denne ugedag formår at frembringe. Dannis laid back flow og lommefilosofiske tekster, bliver akkompagneret af produceren Noodles støvede og chillede beats og det er lige præcis den cocktail, der gør at Danni og Noodles makkerskab er noget helt særligt..

Det er en grå aften i januar og jeg har hørebøfferne på, trykker på play og bliver en anelse forvirret. En ensom guitar indtager mine øregange og jeg tjekker en ekstra gang om jeg har sat den rigtige plade på. Men den er god nok, det er introen ’Stilhed.’ De første par gange jeg lyttede pladen igennem, fandt jeg denne intro lettere malplaceret, men når man kender Danni, hans musik og hans stil, er det faktisk slet ikke så underligt alligevel. Der er nemlig meget mere i den her plade, og generelt i Dannis musik, end attitude og groupies. ’Stilhed’ lægger stilen og udpensler den snert af melankoli, der oftest er at finde i Dannis musik.



På titelnummeret ’Rige Mænd’ har Danni allieret sig med HvadEvigt partner in crime Bulut LOC. Beatet er tungt og sketchy, men stadig skarpt, meget lig de to rappere.

(… Det gør mig næsten udmattet/
Når meningen med det hele bare er at få det bedste ud af det/
Jeg er samfundskritisk, jeg er aldrig vittig/
Det er derfor de sletter mine budskaber som graffiti/…)

Danni er sur, men på den eftertænksomme måde. Kontrasten mellem den svævende stil og de knivskarpe punchlines fungerer. Hele vejen.
Bulut LOC matcher sin egen beskrivelse som en ’stille og rolig perker’ meget godt på ’Rige Mænd.’ Han har en smule Marwan-vibe over sig, men formår stadig at skinne igennem med sin egen stil.
’Rige mænd’ er allerede en klassiker, men kunne sagtens have båret et vers mere, da det kun kradser lidt i overfladen af, hvad der ellers har potentiale til at tage nogle vigtige problemstillinger op. Det bliver der dog rådet bod på, på tracket ’Moderne Slaveri.’

Okay tjek det, lyset frem/
Vi skal dybt denne gang/
Spids dine ører, lad være med at afvise, fordi du’ bange/
Se, vi lever i en skygge, godt beskyttet/
Den stærkeste mand kan ingenting løfte/
Din succes bliver målt i hvad du ejer/
Ikk’ indeni, men udenpå, som en gadefejer/

’Moderne Slaveri’ er, for mig i hvert fald, et af de klart bedste numre på pladen, da det viser en side af Danni, der er mere ’in your face.’ En opsang til den almene dansker om at åbne øjnene og se den dagsorden, der i virkeligheden ligger for dagen. En svada til den egentlige fjende – de rige mænd i jakkesæt. Direktørerne, bureaukraterne, politikerne og lobbyisterne.

’Vi er kun slaver, fordi vi tror, at vi er frie’

Danni og Noodle har på tracket ’Klassisk’ teamet op med Paulo og DJ Cars10. Og for en snævertsynet old school only-lover som mig selv, varmer det mit hjerte, at valget er faldet på lige præcis dem som featuring. Paulo er den eneste, der har formået at holde det i live han preachede på ’Transfusionen’ tilbage i 1999. Paulo og DJ Cars10 er pionerer indenfor dansk hip hop. De fandt en stil og har holdt sig til den med stil. Paradoksalt, men sandt og meget prisværdigt. De har holdt det ægte hele vejen igennem og gør det absolut også på tracket ’Klassisk.’ Beatet er wellness for dine øregange og Danni og Paulo matcher hinanden til perfektion. ’Klassisk’ er en bro mellem ’The grand old men’ og ungdommen, der kommer til udtryk i et af de bedste hip hop tracks længe. Og så er droppet, der kommer små tre minutter inde i nummeret, to die for.


Alt i alt er pladen en lysende stjerne på den ellers udbændte hip hop nattehimmel. Danni og Noodle har fat i den lange ende med deres støvede og jazzede stil, udført med en karakteristisk nordjysk tilbagelænethed, men med et lige tilpas selvfedt glimt i øjet.

For selvsikker, lytter kun til mit eget lort/
Hvis min iPod blev stjålet ville jeg få en fan ekstra/
Hvis du ikk’ ved det, så lær det/
Danni T – en venlig sjæl til du træder mig over tæerne/

Hip hop var ved at dø og Danni gav den hjertemassage. Med succes. Men for at holde den i live skal der mere til og flere til og de er heldigvis derude. Point Blank, Z-E-B og Sub Syndikatet, Ham de gav lyden, Asger, DJ Dirtword, Paulo og DJ Cars10 og mange andre. ’Rige Mænds Jakkesæt’ har i hvert fald givet den danske hip hop scene noget seriøs førstehjælp og endnu en klassiker.. Bless! Og få så røven ud og køb den plade!

No comments:

Post a Comment

Every comment is highly appreciated - it makes this whole thing even more fun!